Local2Local & VU : Voedsel rond de Stelling-communicatie

Parallel aan het Voedsel rond de Stelling-onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam, gingen in de lente van 2021 ook 5 masterstudenten Communicatie van de Vrije Universiteit in Amsterdam aan de slag met de opdracht van Local2Local om advies uit brengen over de communicatieaanpak in dit project.

Kiki van Lohuizen, Valerie den Hertog, Pauline Pietersen, Ruben Cornelissen en Bas Bijvoet pakten het serieus aan en verplaatsten zich in de rol van een professioneel adviesbureau: ‘Tendens Strategy’.

De achtergrond
Onlangs heeft Local2Local het initiatief ‘Voedsel rond de Stelling’ gelanceerd. Dit initiatief heeft als doel om de Amsterdamse doelgroep bewust te maken van de [beschikbaarheid en] voordelen van lokale voedingsproducten.

De doelgroep is onbewust hiervan en gaan niet actief op zoek naar inspiratie-initiatieven zoals ‘Voedsel rond de Stelling’.

Vraagstuk
“Hoe kan Local2Local haar doelgroep voor het initiatief ‘Voedsel rond de Stelling’ bewustmaken van de voordelen van lokale voedingsproducten?”

Aanpak
Om het vraagstuk van Local2Local te beantwoorden hanteert Tendens Strategy een combinatie van drie onderzoeksmethoden waarin het vraagstuk wordt verdiept en verrijkt. In de eerste methode zijn oriënterende gesprekken met werknemers van Local2Local gevoerd om het probleem helder in kaart te brengen. Vervolgens zijn verdiepende gesprekken gevoerd en bedrijfsdocumenten geanalyseerd om de interne en externe factoren die invloed hebben op het probleem vast te stellen.

Tot slot, in de derde fase, is relevante theorie verzameld om, in combinatie met de praktische bevindingen, een advies aan Local2Local te formuleren.

Van theorie naar praktijk
De nodige gedragsverandering van de doelgroep van Local2Local wordt geanalyseerd aan de hand van het model ‘5 Fasen van gedragsverandering’ van Prochaska. Voor Local2Local is het van groot belang om bewustwording te creëren bij haar doelgroep. De bevindingen uit gesprekken en verschillende documentatie van Local2Local worden gekoppeld aan het model ‘5 Fasen van gedragsverandering’ van Prochaska. De doelgroep bevindt zich in de eerste fase: voorbewustzijn.

De consultants van Tendens Strategy hebben een advies opgesteld om Local2Local te helpen hun doelgroep naar de volgende fase, bewustwording, te brengen. Bij het advies hoort tevens een aanscherping van de identiteit van Local2Local. Het VCI-model van Hatch & Schultz wordt hiervoor ingezet. In dit model wordt de identiteit geformuleerd door het in kaart brengen van de visie, cultuur en het imago van een organisatie.

Conclusie
De samenwerking tussen Local2Local en Tendens Strategy heeft geleid tot twee adviezen. Het eerste advies is dat Local2Local een eenduidige en consistente identiteit zal moeten creëren om mee naar buiten te treden. Om de Local2Local-identiteit te formuleren helpt het model van visie, cultuur en imago. Deze drie elementen creëren een organisatieidentiteit.

Het tweede advies is het ontwikkelen en implementeren van een bewustwordingscampagne onder de doelgroep om lokale voedingsproducten te stimuleren bij de Amsterdammers.

Het adviesrapport van Tendens Strategy is op aanvraag te verkrijgen.