Local2Local & HvA : Voedsel rond de Stelling-onderzoek

In het voorjaar van 2021 gingen 12 studenten Logistics Management aan de Hogeschool van Amsterdam voor Local2Local aan de slag gegaan om onderzoek te doen ter ondersteuning van het project Voedsel rond de Stelling. Dit onderzoek splitste zich in 3 onderwerpen en daarmee drie groepen:

Groep 1: Analyse van boeren en producenten rond de Stelling van Amsterdam

Robin Hartman, Jany Fontijn, Robert Gjaltema en Youri Groot onderzochten welke boeren en producenten potentie hadden voor het leveren van producten aan de Stellingforten en wat de beste distributie hiervoor zou zijn. In dit onderzoek was het belangrijk om de distributie met zo min mogelijk kilometers en zo min mogelijk CO2-uitstoot uit te voeren.


Resultaat
In hun adviesrapport voor Local2Local zijn 53 potentiële leveranciers gevonden rond de Stelling van Amsterdam. De potentiële leveranciers zijn gevonden op basis van de criteria van de huidige leveranciers. De leveranciers zijn lokaal en transparant naar de klant. Er is gekeken naar de producten die de verschillende producenten leveren, deze producten zijn gevonden op basis van het gewenste assortiment. 

Voor de distributie zijn zes soorten voertuigen met elkaar vergeleken. Hier zijn de diesel bestelbus en de elektrische bestelbus het beste eruit gekomen. De diesel bestelbus is kosten-efficienter en de elektrische bestelbus is duurzamer. 

Groep 2: Activatie van personeel
Stan Boer, Sander Dijkhoff, Vernon Janki en Aron de Jong noemden zichzelf ‘Logistics United’, door hun geloof in hun samenwerking: ‘United is alles te bereiken’.

De opdracht die ze samen beet pakten: ontwerp en plan een bedrijfsuitje voor medewerkers op de Zuidas, in relatie tot de forten, boeren, natuur en cultureel erfgoed rondom de Stelling van Amsterdam.  Het doel van deze excursie is om boer en burger met elkaar in contact te brengen, en zo bij te dragen aan de verkorting van de voedselketen.

Zij benoemden drie doelstellingen voor dit plan: 1) kosten, 2) duurzaamheid van transport en 3) doorlooptijd.

Resultaat
Hun managementsamenvatting:

“Allereerst werd er gekeken naar een mooie locatie in de buurt van Amsterdam. Dit is uiteindelijk het dorp De Hoef geworden. Daarna is er gekeken naar activiteiten. De activiteiten moesten educatief zijn, maar ook een bepaald plezier bij de deelnemers omhoog brengen. 

Er is gekozen voor een fietsroute die langs twee forten gaat waar een informatieve uitleg gegeven gaat worden. Als lunchlocatie is er gekozen voor Landwinkel de Lindenhorst. Dit is een erg mooie locatie, waar de deelnemers van dichtbij kunnen zien hoe het werkt op een boerderij. Verder is er ook nog gekozen voor een rondvaart met een heerlijke versnapering zodat de deelnemers ook het gebied kunnen bezichtigen zonder zelf op het verkeer te moeten letten. 

Toen de activiteiten duidelijk waren, is er een integraal logistiek concept gemaakt. Deze om onder andere de planning en doorlooptijd duidelijk te krijgen. Om de doorlooptijd te verkorten is er een Value Stream Map gemaakt waarin het duidelijk werd in welke schakels er tijd gewonnen kon worden. Om de prijs te bepalen van de excursie zijn er enquêtes uitgestuurd zodat het duidelijk werd wat bedrijven willen betalen voor dit soort excursies. Bij het transport van de deelnemers is er natuurlijk ook gelet op duurzaamheid. 

Omdat de deelnemers in twee groepen gesplitst gaan worden zijn er ook twee grondvormen gemaakt. Hier is duidelijk in kaart gebracht wat de deelnemers te wachten staat tijdens de excursie. Er is ook per schakel uitgelegd wat hier de bedoeling is.”

Groep 3: Persoonsmobiliteit voor voedselactiviteiten rond de Stelling

Jur Boer, Dean Boon, Thomas van Dijk en Jonathan Laseur brachten de persoonsmobiliteit tussen Amsterdam Centraal en de Stelling van Amsterdam in kaart. Daarnaast werd hen gevraagd advies uit te brengen op de vraag van Local2Local hoe bezoekers zich zo milieubewust en goedkoop mogelijk kunnen vervoeren van Amsterdam Centraal naar de Stelling, in het licht van de Evergreen-evenementen die L2L met Amsterdamse partners wil organiseren. De specifieke onderzoeksvraag werd:

Hoe kunnen bezoekers van de Stelling van Amsterdam de forten bereiken met zo min mogelijke CO2-uitstoot en met zo laag mogelijke vervoerskosten en welke forten zijn geschikt voor evenementen voor 400 personen?

Hun werk leverde een mooi rapport, inclusief impact-analyse en de haalbaarheid van verschillende transportmethoden.

Dankjewel voor jullie mooie bijdragen, iedereen! Dit onderzoeksproject vormde een van de bouwstenen van de uitrolstrategie van de robuuste korte keten in de Metropoolregio Amsterdam!