Geslaagd Winterstreekplatform Kromme Rijnstreek
De buitentemperatuur lag dicht bij het vriespunt, maar bij het Streekplatform Kromme Rijnstreek in de Linielanding hing er op dinsdag 2 december een warme sfeer. Circa 70 aanwezigen, afkomstig van verschillende organisaties, gingen die middag in De Linielanding in Nieuwegein aan de slag met het thema 'Platteland en Ommestad'.
De bijeenkomst werd georganiseerd door Gebiedscoöperatie O-gen in samenwerking met LEADER. De vraag “op welke manier kunnen we het platteland en steden nog beter met elkaar verbinden” stond centraal in deze bijeenkomst.
Foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan nam de aanwezigen mee in de zoektocht naar de Kracht van Lokaal. Aan de aanwezigen gaf ze mee dat het heel belangrijk is om te laten zien wie je bent! “Zorg er voor dat je producten uit de streek uniek zijn en maak gebruik van het feit dat duurzaamheid bij veel consumenten hoog in het vaandel staat. We hebben te maken met een nieuwe consument: de locafoor. Deze consument wil producten uit de streek, met oog voor duurzaamheid. “Think global – eat local”! En als de locafoor dan de producten uit de streek koopt, dan zal hij ook sneller geneigd zijn om in de streek te recreëren en vermaak te zoeken”, aldus Ammerlaan.
Na dit inspirerende verhaal konden de aanwezigen in gesprek met initiatieven die reeds actief zijn om stad en platteland te verbinden: Boerderij in de Kijker, Local2Local, Platform Stadslandbouw Zeist, Lekker Utregs, Seats4Silence, LEADER en Vallei Boert Bewust. Deze partijen hadden diverse vragen die zij aan de aanwezigen hebben voorgelegd. Gesprekspunten waren: het vergroten van bekendheid van boerderijeducatie, wat kunnen we doen met het appel- en perenoverschot, wat willen burgers eigenlijk weten van boeren, hoe kan stadslandbouw serieuze vormen aannemen, welke ideeën voor LEADER-projecten leven er, zijn er mooie flexwerkplekken op het platteland en hoe kunnen we er voor zorgen dat streekproducten uit Kromme Rijnstreek nog nadrukkelijker op de kaart komen te staan. Een zeer divers palet aan initiatieven, vragen, maar zeker ook aan antwoorden, oplossingen en tips.
Aansluitend werd bij de borrel of in de aangrenzende supermarkt met streekproducten van Local2Local volop doorgepraat over dit boeiende thema.