2014: Local2Local’s start in het Utrecht Science Park
Op dinsdag 17 juni 2014 organiseerde Local2Local (in aanloop een samenwerkingsverband met een twintigtal boeren uit de Krommerijnstreek) met belanghebbenden een bijeenkomst bij De Daktuin om te praten over het activeren van een regionale voedselketen rondom het Utrecht Science Park (de Uithof) in Utrecht. Onder de deelnemers bevonden zich belangrijke inkopers zoals die van het UMC, Gemeente Utrecht, Universiteit Utrecht , Sodexo, Hogeschool Utrecht en studentenvertegenwoordigers. Deze samenkomst werd gehost door Robbert Maas van Soon, Mark Frederiks van Amped / Local2Local en door Toekomstateliers, dat onderdeel is van het Duurzaam Utrecht-netwerk.
Het doel van de bijeenkomst was om elkaar te leren kennen, actief te brainstormen over de uitdagingen en kansen, middels een workshop, en te komen tot een visie over hoe wij samen deze nieuwe voedselketen konden opbouwen. Het bleek een goede zet: de setting en sfeer waren erg goed, de workshop was productief en ieders bijdrage zeer constructief.
We spraken af om de volgende thema’s verder uit te werken:
- Promotie van lokaal voedsel, hoe?
- Realiseren van een Food Hub op het Utrecht Science Park (USP)
- Lokaal voedsel introduceren in de USP-catering
Om lokaal voedsel op het USP succesvol te lanceren was het van belang om de voedselbehoeften van de consument te inventariseren. Daarom vroegen wij de deelnemers om samen met L2L de markt in kaart te brengen tijdens de opvolgende bijeenkomst op 17 september.
Die middag was een inspirerende eerste stap van een proces waarbij de producenten van Local2local, gericht op verschillende doelgroepen, de markt op en rondom de Uithof gingen benaderen.
Tijdens de zomermaanden werkte Local2Local hard aan de voorbereiding van deze stappen.
Op 17 september 2014 vond de vervolgbijeenkomst plaats, waar de resultaten werden besproken met de toegewijde deelnemers. Tijdens de eerste bijeenkomst was al een hoopvol commitment afgegeven door de groep en in deze tweede workshop hadden de stakeholders de taak om per doelgroep de strategie en de middelen te bepalen, en met name: welke vragen stellen we de potentiële klanten en onszelf om onze doelen te bereiken?
De conclusies waren duidelijk, breed gedeeld en de inzet van kennis en middelen evident:
- De in- en externe netwerken van de stakeholders op de Uithof zullen worden ingezet voor een gedegen gebruikersonderzoek;
- Er zijn goed bereikbare ruimten beschikbaar voor uitgiftepunten;
- Er zal een concreet voorstel gemaakt worden over prijsvoering, schakels en de formule (op basis van succesvolle/bewezen projecten);
- Alle deelnemers richten zich op de lange termijn: duurzaam en betaalbaar voedselaanbod voor studenten, werknemers en bezoekers op de Uithof.
De video geeft een goede indruk van deze tweede stap voorwaarts die wij samen toen maakten.
#local2local #L2L #regio #lokaal #regionaal #voedsel #voedselsysteem #samenwerking #uithof #utrechtsciencepark